Ik vind lesgeven geweldig. Je ontmoet allerlei verschillende types, die je nog wat kunt leren ook. Zelf leer ik weer veel van mijn leerlingen en dat maakt het extra waardevol. Naarmate ik ouder word, ervaar ik het als een eer om kinderen van 11, 12 jaar langzaamaan (jong-) volwassenen te zien worden. Te zien hoe zij zich ontwikkelen en de keuzes die zij maken.

Het is bijzonder interessant om een oplossing te verzinnen als mensen tegen iets aan lopen wat ze (nog) niet kunnen. In mijn taplessen gaat dat meestal om taptechniek, muziek of beweging, maar ook om zelfbeeld, presentatie, uitstraling of zelfvertrouwen. Het is prachtig als de leerling het daarna wel kan of als hij in ieder geval het gevoel heeft het te kunnen leren. Orde houden is niet per se mijn ding, maar door een goede sfeer te scheppen in de klas, blijven de mensen (meestal) wel aan het werk.

Mijn favoriete leraren zijn altijd mensen geweest die voor hun vak gingen

Waar moet een goede docent naar mijn mening aan voldoen? Ten eerste natuurlijk gedegen vakkennis, maar ook mensenkennis en interesse in de mens en zijn ontwikkeling is belangrijk. Ten tweede moet een docent de capaciteit hebben om informatie te kunnen overbrengen. Hierbij hoort uitleg kunnen aanpassen aan de individuele leerling. Enthousiasme voor je vak, lijkt me vooral voor de docent heel fijn, maar ook de leerlingen zullen het verschil voelen. Mijn favoriete leraren zijn altijd mensen geweest die voor hun vak gingen. Mensen die passie voor hun vak voelden en die ook wilden overbrengen. Dat wil ik ook graag bij mijn leerlingen!